Voorbereiding
Voorbereiding op het spreekuur
Om u als patiënt zo goed mogelijk te helpen, stellen wij het op prijs als u goed voorbereid bent.
Een goede voorbereiding kan helpen om een goed antwoord op uw vraag te krijgen. De volgende informatie bronnen bevelen wij aan in voorbereiding op een consult of telefonische afspraak.
- www.thuisarts.nl.
- Moet in naar de dokter website of app.
- MijnGezondheidsPlatform voor de patiënten in een zorgstraat.
U gaat naar het spreekuur omdat u een klacht of vraag over uw gezondheid heeft. U heeft bijvoorbeeld keelpijn.
De klacht is duidelijk, maar de reden voor de komst naar het spreekuur verschilt van persoon tot persoon.
De huisarts wil graag weten waarom u naar hem toe komt.
Uw vraag kan bijvoorbeeld zijn:
Kan het kwaad?
Ik wil wat voor de pijn.
Over drie dagen ga ik met vakantie en dan moet het over zijn. Wilt u iets voorschrijven?
Heeft mijn keelpijn te maken met andere klachten?
Kan ik wel gaan werken?
Is het besmettelijk?
Uw huisarts zal proberen erachter te komen wat uw vraag is en wat u wilt. Denk hierover van te voren na.
Dat maakt de kans groter dat wat ú belangrijk vindt ook werkelijk aan bod komt. Klachten hebben vaak een ingewikkelde oorzaak.
Spanningen of bijzondere gebeurtenissen in uw leven kunnen een rol spelen. Als u zelf niet zo goed weet wat u moet vragen, is het goed om dat te zeggen.
Maak uw klacht, vraag of wens ook voor uzelf duidelijker door uzelf de volgende vragen te stellen vóór u de dokter spreekt:
Wat is precies mijn klacht?
Waarom ga ik er nú mee naar de dokter?
Wat wil ik precies weten van mijn huisarts?
Wat moet de huisarts voor mij doen?
Hebben mijn klachten te maken met bepaalde spanningen, gebeurtenissen of emoties?
Zo kunt u samen met uw huisarts ervoor zorgen dat u niet de deur uitgaat zonder dat u precies begrepen hebt wat er is bedoeld en dat u antwoord hebt gekregen op wat u hebt willen vragen.